
"Geen huiswerk maken vandaag?"
Leerling W kijkt me verbaasd aan. Is dit een grap? Maar nee, ik meen het, en dat zal voor deze leerling best een omschakeling zijn. W is het soort leerling dat gewend is om haar dagen volledig te vullen met schoolwerk. Ze is een leerling die uit school meteen haar huiswerk gaat maken en vaak tot ‘s avonds laat bezig is. Vooruitwerken, plannen voor toetsweken, alles perfect op orde houden – dat is W’s standaard.
Klinkt als een droomleerling, nietwaar? Behalve dat W er zelf aan onderdoor gaat. Het vraagt zó veel energie van haar, dat ze het liefst ook stopt met haar hobby om meer tijd te hebben voor schoolwerk. Terwijl klasgenootjes zich redden met de helft van de energie, stort W zich vol overgave op alles dat met school te maken heeft. Een zes halen staat niet in haar planning en ze doet er alles aan om dat te voorkomen.
Waarom ontspanning nodig is
Het idee om haar hobby’s op te geven, was voor zowel haar ouders als mij onacceptabel. Iedereen heeft ontspanning nodig – ook W, en misschien wel juíst zij. Maar hoe leer je een perfectionistische leerling dat ‘iets minder’ ook genoeg kan zijn?
We besloten het stapje voor stapje aan te pakken. W zou beginnen met kleine veranderingen in haar routine. Vorige week maakten we samen een planning: op een coachingdag zoals vandaag mocht ze alleen een herhaling voor een wiskundetoets op haar lijstje zetten. Geen ander huiswerk. Maar vandaag ging ik een stap verder. Ik stelde voor dat ze die herhaling ook zou laten vallen.
W keek me geschrokken aan. “Niet leren? Voor wiskunde?” Ze stond gemiddeld een 8 voor dat vak, maar het idee om niets te doen voor een toets voelde voor haar bijna onmogelijk. Samen rekenden we uit wat er zou gebeuren als ze een 1 zou halen. Haar gemiddelde zou zakken naar een 7,2 – nog steeds een prachtig cijfer. Daarbij bespraken we hoe onwaarschijnlijk het was dat ze een 1 zou halen.
Na wat overhalen stemde ze schoorvoetend in. Niet leren. Geen boeken. Ze zou de avond besteden aan iets wat ze écht leuk vond: tekenen.
Het resultaat
Een week later kwam W terug met het resultaat van haar wiskundetoets: een 7,5! Haar gemiddelde zakte een tiende en – je raadt het al – de wereld verging niet. Sterker nog, W voelde zich opgelucht.
Vanaf dat moment spraken we nieuwe grenzen af: één dag per week volledig huiswerkvrij en nooit meer tot later dan 8 uur ‘s avonds aan school werken. In het begin vond ze het spannend, maar na een paar weken merkte ze dat iets minder doen niet de ramp veroorzaakte die ze had verwacht. Haar cijfers bleven stabiel, ze had meer tijd voor haar hobby’s en voelde zich energieker.
De kracht van balans
W heeft inmiddels een betere balans gevonden tussen school en ontspanning. Ze haalt nog steeds mooie cijfers, maar overpresteert niet meer. Ze heeft geleerd dat het oké is om niet altijd de allerbeste te zijn – en dat fouten maken onderdeel is van leren.
Voor W was het loslaten van perfectionisme een belangrijke stap richting een gezonder en gelukkiger leven. En voor mij als coach blijft dit een waardevolle les: soms is minder doen juist het beste dat je kunt doen.
Herken je dit bij jouw kind of leerling?
Overpresteren lijkt misschien ideaal, maar het kan leiden tot overbelasting en stress. Met de juiste begeleiding kun je kinderen helpen balans te vinden, fouten te durven maken en te leren dat goed genoeg écht goed genoeg is.
Neem contact met me op en ontdek hoe ik kan ondersteunen met coaching op maat. Samen zorgen we voor meer rust, zelfvertrouwen en duurzame resultaten! 💡
Comments