Leerling L kijkt me met grote ogen aan. Gaan we nou nog een keer die figuur natekenen? L ken ik al zo’n drie jaar en ongeveer een jaar geleden hebben we deze oefening voor het eerst gedaan. Een paar maanden daarna deden we ‘m nog een keer, en nu kom ik er weer mee. Hij vindt het wel leuk, gelukkig.
Vol enthousiasme worden de benodigdheden verzameld: blanco papier en vijf schrijfartikelen (pennen, stiften of potloden) in verschillende kleuren. Voor mij wordt ook een vel papier meegenomen, blijkbaar doe ik ook weer mee.
De oefening gaat in de basis als volgt: een leerling mag zo lang als hij wil naar een figuur kijken die, zoals de naam al doet vermoeden, vrij complex is, en reproduceert hem daarna vanuit geheugen. Tijdens het natekenen wisselt de leerling iedere 30 seconden van kleur, wat voor de coach en leerling inzicht geeft in snelheid, volgorde en precisie naarmate de tijd verstrijkt.
Ik zet de timer aan, L en ik verdelen de kleuren en we beginnen. Dit keer zonder eerst naar de figuur te kijken, om te achterhalen hoeveel van de figuur L nog kan reproduceren na maanden niet met de figuur te hebben gewerkt. L en ik maken onze tekening, en hoewel ik sneller ben (ik heb de dag ervoor nog met de figuur gewerkt dus ben vrij zeker van mijn lijnenspel) zijn we beiden nagenoeg foutloos. Even voor de beeldvorming: dat is vrij bijzonder. Het is een ingewikkelde tekening met veel details die veel prima functionerende volwassenen met veel moeite na veel oefening foutloos reproduceren, en dit kind flikt het even om het na maanden nog helder voor de geest te halen.
Met L bespreek ik waarom we de oefening nog eens doen, en ook waarom we hem nu op deze manier doen: om vast te stellen dat stof beklijft als je het vaker oefent, en dan ook langer blijft hangen. L vindt de oefening leuk dus dit herhalen gaat hem goed af én hij vindt het geen probleem. Met schoolwerk - saaaaaai - ligt dit anders, maar ook daar blijkt dat herhaling werkt. Je zou bijna denken dat dit is hoe leren werkt! Dít is dus waarom we al die saaie opdrachten maken! L accepteert zijn lot - voorlopig blijven we dat saaie huiswerk maar ondergaan. Binnenkort kunnen we met wiskunde gaan versnellen en zal hij wellicht voor het eerst cognitief uitgedaagd worden. We hebben er beiden heel veel zin in!
Comentários